Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Nyströmin treeni blogi  (Read 19728 times)

Offline Nystrom

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 234
  • Nyström
    • View Profile
  • Oikea nimi: Andreas Nyström
  • Seura: Ekenäs IF Frisbeegolf
Nyströmin treeni blogi
« on: 10.11.12 - klo:20:33 »
Terve!
Tarkoitus on laittaa tänne vähän infoa treeneistä ja kilpailuista :) Olen vasta alkanut heittä lättyjä tänä vuonna ja kivaa on. :D kuulemiin!
#57285

Offline Nystrom

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 234
  • Nyström
    • View Profile
  • Oikea nimi: Andreas Nyström
  • Seura: Ekenäs IF Frisbeegolf
Nyströmin treeni blogi
« Reply #1 on: 12.11.12 - klo:20:00 »
Kävin tänään  (12.11) Västerbyn radalla treenaamassa forehand heittoja. Käytin Discmanian Jackal joka on mun lemppari kun heitän backhandilla, se tuntui jotenkin istuvan hyvin hanskaan, mutta en saannut kiekot liitelemään suoraan kun ne halusivat kääntyä vasemmalle ja päätyä jonkinlaiseen "rolleriin", vaihdoin Putteriin mutta ne vain päätyvät rolleriin. Epäilen että minulla on väärä asento tai ranneliike on jotenkin hakusessa vielä.


Sent from my iphone using Tapatalk
#57285

Offline Mahwell

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 037
    • View Profile
  • Oikea nimi: Max Westerberg
  • Seura: VDGC
Vs: Nyströmin treeni blogi
« Reply #2 on: 12.11.12 - klo:21:02 »
Kävin tänään  (12.11) Västerbyn radalla treenaamassa forehand heittoja. Käytin Discmanian Jackal joka on mun lemppari kun heitän backhandilla, se tuntui jotenkin istuvan hyvin hanskaan, mutta en saannut kiekot liitelemään suoraan kun ne halusivat kääntyä vasemmalle ja päätyä jonkinlaiseen "rolleriin", vaihdoin Putteriin mutta ne vain päätyvät rolleriin. Epäilen että minulla on väärä asento tai ranneliike on jotenkin hakusessa vielä.


Sent from my iphone using Tapatalk

Itse tykkään heittää forea vähän vakaammalla kiekolla. Helpottaa ainakin omaa heittämistä (tuli vinkkinä vähän enemmän heittäneeltä)
VDGC ry

Offline nukkumasa

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 375
    • View Profile
  • Oikea nimi: Joel M
  • Seura: PuskaPuttaajat
Vs: Nyströmin treeni blogi
« Reply #3 on: 12.11.12 - klo:21:25 »
Fore on paljon tarkempi kaikesta verrattuna rystyyn, joten tuo ylivakaus antaa paljon tekniikkavirheitä anteeks. Sen takia suositellaan aluks ylivakaata.

Eikä se mun mielestä oo väärin.

Muutenkin kämmenheitoissa tarttee vakaampaa lättyä, koska kierrettä on vähemmän vauhtiin nähden, kuin rystyssä.

Jackal on aika vaikee forekiekko alivakaudesta johtuen, mut kyllä sillä taitojen kehittyessä saa pitkää suoraa aikaseks.

Suosittelen, että koitat kämmentä vaikka PD:llä tai jollain vastaavalla. Voi helpottaa kummasti!
« Last Edit: 12.11.12 - klo:21:28 by nukkumasa »
P2 / Roc / PD / Firebird / Destroyer / PD2

@ Taito on sitä, kun tuuri tulee tavaksi

Offline monster

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 506
    • View Profile
  • Oikea nimi: Ville Piippo
  • Seura: Team Hippo
Vs: Nyströmin treeni blogi
« Reply #4 on: 12.11.12 - klo:21:49 »
Fore on paljon tarkempi kaikesta verrattuna rystyyn, joten tuo ylivakaus antaa paljon tekniikkavirheitä anteeks. Sen takia suositellaan aluks ylivakaata.

Eikä se mun mielestä oo väärin.

Muutenkin kämmenheitoissa tarttee vakaampaa lättyä, koska kierrettä on vähemmän vauhtiin nähden, kuin rystyssä.

Jackal on aika vaikee forekiekko alivakaudesta johtuen, mut kyllä sillä taitojen kehittyessä saa pitkää suoraa aikaseks.

Suosittelen, että koitat kämmentä vaikka PD:llä tai jollain vastaavalla. Voi helpottaa kummasti!

hyviä kommentteja! itse sanoisin vielä että riippuu myös hieman siitä kuinka alhaalta heittää kädellä forea. itse heitän usein aika matalalla kädellä ja silloin alivakaat rieskat kestää paljon paremmin vetoa. jos taas käsiveto lähtee ylhäältä(monet heittää ylempää, kun ovat jäykkiä) niin kippaa helpommin yli. tohon tietty liittyy myös se että matalalta heitettäessä alivakaalla kiekolla itse pidän kiekon nokkaa hitusen ylhäällä.

Offline Harmo

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 221
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri Pouru
  • Seura: Woodpeckers
Vs: Nyströmin treeni blogi
« Reply #5 on: 13.11.12 - klo:06:52 »
Mulla loppu Fd:n kippailut kun vaihdoin c-lineen.  Ja aikalailla pelkästään forella mennään.

Offline Nystrom

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 234
  • Nyström
    • View Profile
  • Oikea nimi: Andreas Nyström
  • Seura: Ekenäs IF Frisbeegolf
Nyströmin treeni blogi
« Reply #6 on: 13.11.12 - klo:09:57 »
Kiitos kommenteista! Pitää vaan kokeilla muita kiekkoja vielä ja hioa toi ranneliike niin eiköhän rupee lentämään sitten:) kuulemiin!


Sent from my iphone using Tapatalk
#57285

Offline Nystrom

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 234
  • Nyström
    • View Profile
  • Oikea nimi: Andreas Nyström
  • Seura: Ekenäs IF Frisbeegolf
Nyströmin treeni blogi
« Reply #7 on: 13.11.12 - klo:21:10 »
Laitan "in the bag" tännekkin elikkä nämä löytyvät:

Iso E-ray DiscGolf bägi + valjaat

Discmania

Mini x2

Drivers:
DD2 Blizzard C-line 151g
PD c-line 171g
PD c-line 169g

Fairway:
SFD Jackal 165g
Huk Lab C-line FD 175g

Midrange:
P-MD2 Fieno 166g

Putter:
Cline P1 161g
P1 maniac 149g
P2 D-line 175g x2

Innova:

DX Teebird

Westside:

Putter:
Tuonelan joutsen 162g

Discraft:
Pro-d Avenger SS 150g







Sent from my iphone using Tapatalk
« Last Edit: 21.12.12 - klo:09:15 by Nystrom »
#57285

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Nyströmin treeni blogi
« Reply #8 on: 13.11.12 - klo:23:25 »
Kiitos kommenteista! Pitää vaan kokeilla muita kiekkoja vielä ja hioa toi ranneliike niin eiköhän rupee lentämään sitten:) kuulemiin!

Juurikaan foressa ei tarvi mitään erityistä "ranneliikettä". Rento ranne vaan ja hyvä stoppi.

Offline Nystrom

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 234
  • Nyström
    • View Profile
  • Oikea nimi: Andreas Nyström
  • Seura: Ekenäs IF Frisbeegolf
Nyströmin treeni blogi
« Reply #9 on: 14.11.12 - klo:13:56 »
Kävin puttaamassa tänään noin 30min, 23/100 oli saldo. Otin uusi asento jokaisella heitolla ja matka oli n. 8m, Pieni vastatuuli melkein koko ajan, ei ollut paras päivä:) Useat kiekot ottivat yläpantaan, tai meni kokonaan yli, 2-4 pomppivat korista ulos ja muutamia otti ketjuista ja meni ohi. Muutamia backhand heittoja meni noin 60m ja forella 20-30m.


Sent from my iphone using Tapatalk
#57285

Offline Jatama

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 797
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jani Määttänen
  • Seura: Ylivieskan Frisbeekarhut
Vs: Nyströmin treeni blogi
« Reply #10 on: 14.11.12 - klo:14:58 »
Kannattaa lyhentää matkaa hiukan puttitreeniin, jos nyt menee se 20% sisälle. Tuollaiselta etäisyydeltä lähtee herkästi puttailemaan 'voimalla/väkisin' ja tekniikan kanssa voi tulla ongelmia myöhemmin.

Lyhennä matkaa sen verran, että rupeaa yli 50% menemään sisälle ja puttaaminen tuntuu rennolta. Sitten, kun ko. etäisyydeltä rupeaa uppoamaan päälle 80%, niin vähän kauemmaksi taas. Näin saa haluamansa tekniikan tulemaan mukana helpommin, kun tehoja lisäillään.

Offline Jatama

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 797
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jani Määttänen
  • Seura: Ylivieskan Frisbeekarhut
Vs: Nyströmin treeni blogi
« Reply #11 on: 14.11.12 - klo:15:02 »
Fore on paljon tarkempi kaikesta verrattuna rystyyn, joten tuo ylivakaus antaa paljon tekniikkavirheitä anteeks. Sen takia suositellaan aluks ylivakaata.

Eikä se mun mielestä oo väärin.


Tästä olen hiukan eri mieltä ja mielestäni tuo ohjeistus on nimenomaan väärin. Kämmenellä yksi selvimmistä virheistä alussa on se, että, kun kiekot kippailevat yli herkästi, niin lähdetään korjaamaan sitä ylivakaammalla kiekolla. Kiekko antaa anteeksi tekniikkavirheen ja palauttaa takaisin. Näin, kun opettelee heittämään, niin ongelmat ovatkin potenssiin X, kun mieleen tulee, että kämmenellähän voisi heittää midaria/putteriakin.

Itse suosittelen pysymään aluksi hitaissa alivakaissa/vakaissa kiekoissa kämmenharjoittelussa. Jos sitkeyttä riittää, niin paras olisi aloittaa puttereilla/midareilla.

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Nyströmin treeni blogi
« Reply #12 on: 14.11.12 - klo:15:06 »
Itse suosittelen pysymään aluksi hitaissa alivakaissa/vakaissa kiekoissa kämmenharjoittelussa.

Jep. Ehdottomasti samaa mieltä.

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Nyströmin treeni blogi
« Reply #13 on: 14.11.12 - klo:15:13 »
Itse suosittelen pysymään aluksi hitaissa alivakaissa/vakaissa kiekoissa kämmenharjoittelussa. Jos sitkeyttä riittää, niin paras olisi aloittaa puttereilla/midareilla.

Mieluummin kaikilla. Jos treenaa vain alivakaata ja hidasta kiekkoa, oppi heittämään alivakaalla ja hitaalla kiekolla.

Putterilla ja midarilla on vaikeampi heittää forea, koska ne sopivat useimmille draiveria huonommin käteen. Erilainen ote, erilainen heitto, eri tavoitteet.

Tukevat toki toisiaan, mutta ei pelkästään putteria heittämällä opi draiveria heittämään, eikä toisinpäin.


Offline monster

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 506
    • View Profile
  • Oikea nimi: Ville Piippo
  • Seura: Team Hippo
Vs: Nyströmin treeni blogi
« Reply #14 on: 14.11.12 - klo:16:23 »
itse heittelin noin 20vuotta ultimatekiekkoa forella joka kesä ja suht usein, ennenkuin aloitin frisbeegolffin:)