Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Siltamäen lammesta kalastettuja kiekkoja taas kaupan  (Read 51336 times)

Offline SamuliKL

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 308
    • View Profile
  • Oikea nimi: Samuli Lintula
  • Seura: 7k, Bear Disc Golf
Vs: Siltamäen lammesta kalastettuja kiekkoja taas kaupan
« Reply #30 on: 30.05.12 - klo:14:04 »
Tänään Turun urheilupuistossa yksi nuorison maineen pilaajista kävi hakemassa 1-väylän lammikosta kiekkoja. Lampi on  syvimmilläänkin vain hieman yli 50 senttiä syvä ja kirkas mutta mutapohjainen. Hän haki kolme ultimatekiekkoa, ja kaksi frisbeegolf-kiekkoa. Mä arvasin oikein, miten rehellisestä nuoresta miehestä on kyse, joten jäin siihen puttaamaan harjoitukseksi. Kun tyyppi oli kaikki kiekot onkinut ja vähän housujankin kastellut, totesin, että ne eivät ole hänen kiekkojaan ja otin pois.

Koulun kiekot menevät koululle, toinen kiekoista palautuu omistajalleen ja toisen sain luvan pitää. Vielä kolmas kiekko palautui takaisin omistajallee, alle 10-vuotiaalle pojalle, kun tämän edellä mainitun riiviön kaveri heitti sen mun reiteen (arvatkaa, huusiko forea tai mitään muuta) ja takavarikoin sen. Kaikille urheilupuiston käyttäjille suosittelen sitä, että pidetään silmät auki ja annetaan tarvittaessa vähän tapakasvatusta. Näyttää nimittäin siltä, että nämä kaverit eivät saa sitä kotona.
PA4 | PA1 |  M2 | M? | Jackal | F?? | Valkyrie | Beast | PD | D4

Offline Jippe

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 1
    • View Profile
  • Oikea nimi: jussi mäkelä
  • Seura: -
Vs: Siltamäen lammesta kalastettuja kiekkoja taas kaupan
« Reply #31 on: 06.06.12 - klo:13:46 »
hyvä aihe ketjulla - piti itse moinen aloittaa mutta joku muu ehtikin ensin.

Lainaan:

"« Vastaus #1 : 05.05.12 - klo:16:34 »
    Lainaus
Eilen Siltamäen parikisan aikana kaksi kaveria oli kaikkien varusteiden kanssa uimassa ja lähtivät siitä parin muovikassillisen kanssa..."

heh - minähän tuo olin - mutta mitähän nuo "kaikki varusteet" oli? T-pait ja shortsit?? :P Vedestä nostin parikisasta sinne lentäneen kiekon - onnellinen oli omistaja kun sai sen heti takas. toinenkin sinne kisasta lensi mutta sitä en enää ehtinyt kaivamaan. pari muutakin vedestä nostamaani kiekkoa löysi siinä heti rannalla omistajansa. Kotiin jäi viemisiksi 33 nimettyä ja 16 nimeämätöntä kiekkoa. Nimetyistä yksi oli oma jonka olin tuonne viimekesänä heittänyt. kumma kyllä joku oli jo ehtinyt hopeatussilla suttamaan oman nimeni päälle - ja vielä heittänyt sen uudelleen tuonne lammikkoon...  :-\

Mutta siis mitä tehdä? Nimettömiä en aio edes yrittää palauttaa kenellekään. liikaa vaivaa - jos omansa haluaa palautettavan ei ole liikaa pyydetty laittaa tietojaan kiekkoon. Mielenkiintoisimmat pidän itse ja loppuja olen jaellut kavereille joita lajin pariin houkuttelen sekä lapsille jotka heittelystä ovat kiinnostuneet. mutta miten sitten nuo nimetyt? Viime kesänä kävin myös kerran lammikossa ja tuolloin soittelin ja laitoin tekstareita kaikille - osa otti yhteyttä osa ei mutta kaiken kaikkiaan hirveä rumba koittaa niitä sitten saada palautettua milloin minnekin ja milloinkin. Lopulta raahasin loput tuonne fudiskentän kopin pahvilaatikkoon - tosin tuo taitaa olla ihan yhtä tyhjän kanssa: moni ei siitä laatikosta tiedä ja kun se ei ole lukittu tai vartioitu niin kuka tahansa ne sieltä voi hakea. Yksittäiset kiekot mitä joskus radan varrelta löytyy on helpompi homma - niiden kanssa vielä jaksaa soitella ja sopia ja sainpa jopa kerran yhdestä kiekosta sixpakin oluttakin kiitokseksi!  ;D

Ylipäätään nuo kiekkolaatikot on kaksipiippuinen juttu - lukituissa ne pysyy tallessa mutta sitten pitäs olla oikeaan aikaan niitä tutkimassa mikä on usein mahdotonta paitsi koti/lähiratojen kohdalla. Toiseksi varmasti moni minun lampeen viskaamani kiekko on jonkun toisen radan löytölaatikossa.

Joku fiksu voisi tehdä nettiin - esimerkiksi tämän foorumin sivuille - semmosen softan pätkän jonne voisi laittaa: mikä kiekko, nimi, puhelinnumero, missä kiekko on (esim Talin löytölaatikko) tai yhteyspuhelinnumero esimekriksi minun tapauksessani. Jos moinen nettisivu olisi olemassa johon kirjoittamalla nimeni tai puhelinnumeroni näkisin kaikki löydetyt kiekkoni niin voisi sitten suunnitella noita noutokeikkoja. Ja jos en kiekkoa halua voisin sen tuonne merkata jolloin rata/yhdistys voisi sen ottaa omaan käytöönsä tai vaikka myydä saadakseen radan ylläpitoon rahaa... Monen radan löytölaatikko pursuaa kiekkoja jotka olleet siellä vuosia, tällä tavalla uskoisin että homma saataisiin järjestykseen. Monesti hukkaamisen ja kiekon löytymisen välissä voi olla pitkiäkin aikoja - ei kukaan jaksa koluta jotain Talin löytökiekkolaatikkoa joka kerta kun siellä käy...

Helsingin radoilla voisi olla yksi yhteinen löytölaatikko jos netistä voisi todeta kiekon löytyneen ja osoitteen olevan tuo paikka. Tällöin jokaisen radan ei tarvitsisi järjestää omia laatikoitaan ja laittaa ihmisiä niitä hoitamaan yhdessä kaikki tuosta pitäisivät huolta. Ja minäkin voisin nuo 32 kiekkoa sinne viedä...  :D

Ja siis palatakseni niihin 32 kiekkoon jotka minulla - ehdotuksia otetaan vastaan! Taidan tehdä niistä excel listan ja postata sen tänne. Laitan sitten tänne tietoa milloin olen tavattavissa esimerkiksi radalla - tai vaikka jollain terassilla radan läheisyydessä muutaman tunnin ajan... ja kun kyllästyn ilmoitan täällä milloin vien ne tuonne Siltsin fudiskentän vaksinkopin pahvilaatikkoon...


-jussi-

Offline migi

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 240
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko V.
Vs: Siltamäen lammesta kalastettuja kiekkoja taas kaupan
« Reply #32 on: 06.06.12 - klo:14:23 »
Tonnehan niitä kiekkoja voi laittaa, jos niissä on tiedot.

http://www.loytokiekot.net/

Offline Jatama

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 797
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jani Määttänen
  • Seura: Ylivieskan Frisbeekarhut
Vs: Siltamäen lammesta kalastettuja kiekkoja taas kaupan
« Reply #33 on: 08.06.12 - klo:08:18 »

Ylipäätään nuo kiekkolaatikot on kaksipiippuinen juttu - lukituissa ne pysyy tallessa mutta sitten pitäs olla oikeaan aikaan niitä tutkimassa mikä on usein mahdotonta paitsi koti/lähiratojen kohdalla. Toiseksi varmasti moni minun lampeen viskaamani kiekko on jonkun toisen radan löytölaatikossa.

Joku fiksu voisi tehdä nettiin - esimerkiksi tämän foorumin sivuille - semmosen softan pätkän jonne voisi laittaa: mikä kiekko, nimi, puhelinnumero, missä kiekko on (esim Talin löytölaatikko) tai yhteyspuhelinnumero esimekriksi minun tapauksessani. Jos moinen nettisivu olisi olemassa johon kirjoittamalla nimeni tai puhelinnumeroni näkisin kaikki löydetyt kiekkoni niin voisi sitten suunnitella noita noutokeikkoja. Ja jos en kiekkoa halua voisin sen tuonne merkata jolloin rata/yhdistys voisi sen ottaa omaan käytöönsä tai vaikka myydä saadakseen radan ylläpitoon rahaa... Monen radan löytölaatikko pursuaa kiekkoja jotka olleet siellä vuosia, tällä tavalla uskoisin että homma saataisiin järjestykseen. Monesti hukkaamisen ja kiekon löytymisen välissä voi olla pitkiäkin aikoja - ei kukaan jaksa koluta jotain Talin löytökiekkolaatikkoa joka kerta kun siellä käy...

-jussi-

Seuranhan se löytökiekkolaatikko/rumba tarvitsee taakseen, että toimisi. Ylivieskan radalla on oja johon on mahdollista heittää kuudelta eri väylältä joten kadotettujen/löydettyjen kiekkojen määrä on melko valtava. Täällä homma kuitenkin toimii tällä hetkellä erittäin hienosti ja kiekkoja palautetaan laatikkoon todella kovalla prosentilla. Harrastajat ovat nopeasti sisäistäneet idean, että omat kiekot myös tulevat takaisin melko nopeasti ja helposti, kun itse myös jaksaa palauttaa löytämiään kiekkoja laatikkoon.

Löytökiekkolista löytyy nettisivuiltamme http://www.frisbeekarhut.com/loytokiekot jota päivitetään kerran-pari viikossa. Noutamatta jääneiden kiekkojen kanssa olemme toimineet niin, että niitä pidetään seuraavan kauden alkuun asti tallessa (ilmoitetaan erikseen, että viimeinen noutomahdollisuus nyt), jonka jälkeen ne leimataan seuran löytökiekoiksi ja jaetaan eteenpäin hyötykäyttöön. Seuran opetuskalustoon, kouluille, päiväkodeille, eri ryhmille jne jne.

Offline gummi

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 352
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tomi
  • Seura: Disc Golf Vikings
Vs: Siltamäen lammesta kalastettuja kiekkoja taas kaupan
« Reply #34 on: 25.06.12 - klo:23:10 »
Nyt vähän jo harmittaa toi Siltamäen touhu. Heitin yhden blissun lampeen tiistai-iltana ja se juuttui kaisloihin lammen keskelle. No ajattelin jo et se siitä sit ja sinne jäi. No keskiviikkona iltapäivällä soi puhelin ja joku ystävällinen löytäjä palautti kiekon sinne vahdille josta kävin sitä tänään hakemassa. Tadaa - joku välkky oli sen jo käynyt sieltä hakemassa. *lisää tähän vapaasti pari kirosanaa*
Ja joo, kyllä pitäisi opetella heittään ensin. :)
All work and no DiscGolf makes anybody a sad boy/girl...

Offline JP

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 23
    • View Profile
  • Oikea nimi: Joona Putkonen
  • Seura: PuTi
Vs: Siltamäen lammesta kalastettuja kiekkoja taas kaupan
« Reply #35 on: 26.06.12 - klo:12:06 »
... No keskiviikkona iltapäivällä soi puhelin ja joku ystävällinen löytäjä palautti kiekon sinne vahdille josta kävin sitä tänään hakemassa. Tadaa - joku välkky oli sen jo käynyt sieltä hakemassa. *lisää tähän vapaasti pari kirosanaa* ...

Joo, tämä on kyllä todella vittumaista. Minulle kävi aikoinaan Meilahdessa niin, että talvella hankeen kadottamani Star Wraith oli löytynyt ja sain soiton, että on palautettu kahvion pahvilaatikkoon. Kun sitä viikon päästä menin hakemaan, niin eihän sitä siellä laatikossa tietenkään ollut! Mikä parasta, sain uuden soiton muutaman viikon päästä. Kiekko oli taas palautettu kahvion pahvilaatikkoon ja päätin hakea sen heti seuraavana päivänä - ja taaskaan sitä ei löytynyt! Vituttaa kyllä nämä henkilöt jotka hakee pelikiekkonsa löytökiekkolaatikoista!

Jatketaan vielä seuraava aiheeseen liittyvä tarina. Hävitin taas Star Wraithin, mutta tällä kertaa Talissa. Taas sain soiton, että kieko löytynyt ja palautettu lukolliseen löytölaatikkoon. Tällä kertaa ajattelin, että nyt saan kiekkoni takaisin! Eikös vaan, kun menin viikko tämän jälkeen taliin ja kyselemään kiekkoani Talin kopilta, niin siellä oli kaverit nikkaroimassa koppiin uutta ovea, kun edellisenä yönä oli murtauduttu ja viety paljon kiekkoja - mukaan lukien minun keltainen Star Wraith! Tällä kertaa meni kyllä jo huumorin puolelle. Pitäisi varmaan lopettaa ne nimien rustaamiset, kun ei ne kiekot kuitenkaan löydä takaisin!

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Siltamäen lammesta kalastettuja kiekkoja taas kaupan
« Reply #36 on: 26.06.12 - klo:12:11 »
Maskussa kävi samalla tavalla. Tuli tekstari paikalliselta seuralta, että on kiekko löytynyt ja sen voi noutaa kioskista. Ajelin seuraavana päivänä sitten hakemaan, ni ei ollutkaan kiekkoa kioskissa. Eikä ihme, sillä kioskissa myyjä heitti kaikki kiekot nokan eteen ja sanoi, että ota siitä omasi. Olis voinut helposti viedä vaikka useamman... Ihme touhua.

Offline Ypyä

  • Juniori
  • **
  • Posts: 85
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jari
Vs: Siltamäen lammesta kalastettuja kiekkoja taas kaupan
« Reply #37 on: 26.06.12 - klo:18:40 »
Noin se menee täälläkin, että itse saa laatikkoa koluta, ja ottaa omat ja tuttujen kiekkoja, jos sattuu kohdalle. Rehellisyys maan perii systeemillä kait siinä koitetaan mennä, vaan eipä se ihan kaikkien kohdalla toimi.. Helpostihan siinä epärehellinen kansalainen nappaa jonkun mieleisen kiekon, tuumaa vaan että kaverin kiekko..

Offline Sarimaa

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 244
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Sarimaa
  • Seura: Tampereen frisbeeseura
Vs: Siltamäen lammesta kalastettuja kiekkoja taas kaupan
« Reply #38 on: 26.06.12 - klo:23:38 »
Vihiojalla tampereella oli myös metalliseen (liiankin) hyvin lukittuun löytökiekkolaatikkoon murtauduttu sähköporakoneella... huhhuh. Pienen vankennuksen jälkeen homma on ilmeisesti pysynyt hanskassa, nykyisn vaan laatikon avaaminen on jo projekti sinänsä.

Offline Dizzy

  • Juniori
  • **
  • Posts: 97
    • View Profile
  • Oikea nimi: Anssi Sahri
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Siltamäen lammesta kalastettuja kiekkoja taas kaupan
« Reply #39 on: 27.06.12 - klo:14:36 »
Ei se seura siinä takana paljoa auta, kun kiekkoja katoaa.

Talkoiden yhteydessä laskimme löytökiekot Talin huipulta - 438 kpl. Tämä siis alle vuoden saalis.
Ei ole vielä löytynyt sitä henkilöä, joka jaksaa näitä naputella nettiin. Eikä se noutaminenkaan mikään yksinkertainen prosessi ole, kun Talin kartano on auki aika epäsäännöllisesti.
Tietty, jos alkaisimme periä jotain 1€ per palautettu kiekko, niin ehkä sillä sitten pari tankillista bensaa ruohonleikkurille saisi. Siltikään sitä tarvittavaa työpanosta ei ole vielä tullut vastaan. Ja seuran puolelta löytökiekkojen palauttelu on aika häntäpäässä kun alamme priorisoidan tehtävien töiden listaa.

TT:hän on vuosien saatossa antanut säkeittäin löytökiekkoja kouluille, kerhoille ja muille liikuntavälineitä kaipaaville instansseille - ulkomaita myöten. Kun löytökiekko on yli vuoden lojunut kopissa tilaa viemässä, otamme tylysti liuottimet käyttöön ja putsaamme kiekot, säkitämme ja jaamme eteenpäin. Meiltä loppuu muuten säilytystila. Toki me jostain syystä ruokimme tätä älä aloita harrastusta draiverilla - ideologiaa ihan väärältä puolelta. Toivoisin siis, että kaikki hukkaisivat Talissa ennenkaikkea puttereita.

Ymmärrettäväähän se on, kun kiekkoon kiintyy. Itse silti oletan, että jos kadotan kiekon niin se oli sitten siinä. Sen takaisinsaaminen on ihan ylimääräinen bonus.

Offline Jawa75

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 140
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janne Välimäki
  • Seura: Rauman Frisbee
Vs: Siltamäen lammesta kalastettuja kiekkoja taas kaupan
« Reply #40 on: 27.06.12 - klo:17:45 »
Henkilökohtaisesti olen valmis maksamaan kiekoista löytöpalkkiona 2e, näin olen tähän asti tehnytkin. Jos uus lätty maksaa 12-14e niin kyllä sen vanhan (ja koulutetun) ottaa mieluummin parilla eurolla takaisin. Eikö tästä voisi tehdä jotain suullista sääntöä että vakiopalkkio olisi 1-2e per kiekko, löytäjä saa päättää ottaako rahaa vastaan vai palauttaako hyvän mielen palkalla. Jos löytökiekoista saisi tuollaisen nimellisen korvauksen niin ehkä niiden kotiin pääsyt lisääntyisi ja väki näkisi hiukan vaivaa palauttamisesta. Nyt tilanne menee niin että soitat/lähetät viestin ja otat siitä tappiota viestin/puhelun hinnan verran ja huonoimmassa tapauksessa joutuu vielä postittamaan friban, postimerkki kyllä korvataan mutta jos joutuu hankkimaan kirjekuoren ja ajamaan postille muutaman kilometrin autolla niin siitäkin tulee kuluja.

Offline yake

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 247
    • View Profile
  • Seura: Sasta FG ry / Disc Golf Finland Ry
Vs: Siltamäen lammesta kalastettuja kiekkoja taas kaupan
« Reply #41 on: 03.08.12 - klo:15:59 »
joku myy huuto.netissä melko röyhkeästi löytökiekkoja, joita ei ole edes tarjottu omistajille. lue myös "kysymykset myyjälle".
itsekin kirjoitin, lupauduin pistämään huudon ja jos voitan: Palautan kiekot omistajille!

http://www.huuto.net/kohteet/6kpl-drivereita-innova-discmania-discraft---ei-hvta/230893027
viimenen putti uppoo joka väylällä

Offline tumi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 885
  • McPathetic
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tuomo Tanskanen
  • Seura: KFG Karkkila / NFS Nummela
Vs: Siltamäen lammesta kalastettuja kiekkoja taas kaupan
« Reply #42 on: 03.08.12 - klo:17:49 »
Olen myös itse maksanut 2e (ja kulut jos tarvinnut postittaa) löytäjälle. Tein näin myös Karjaalla Helmessä jossa 17:lla jokeen lentäneen kelluvan kiekon kaveri kävi hakeen napasyvyydestä. Mielestäni ihan reilua ja esim tuo huuto.netin tyyppikin saisi saman summan löytöpalkkioina kuin myymällä niitä jos tällainen yleistyisi tavaksi.

Offline Jatama

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 797
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jani Määttänen
  • Seura: Ylivieskan Frisbeekarhut
Vs: Siltamäen lammesta kalastettuja kiekkoja taas kaupan
« Reply #43 on: 03.08.12 - klo:18:11 »
Löytötavaralakihan sanoopi, että nimetty omaisuus on palautettava. On aivan sama onko se jätetty sinne lampeen vai eikö sitä ole löydetty. Sitä on löytäjän aika mahdoton tietää.

Löytäjällä on oikeus löytöpalkkioon (en muista miten määritellään), mutta omaan käyttöön ottaminen / myyminen on lain vastaista.

Offline niasiini

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 4
    • View Profile
Vs: Siltamäen lammesta kalastettuja kiekkoja taas kaupan
« Reply #44 on: 07.08.12 - klo:10:15 »
joku myy huuto.netissä melko röyhkeästi löytökiekkoja, joita ei ole edes tarjottu omistajille. lue myös "kysymykset myyjälle".
itsekin kirjoitin, lupauduin pistämään huudon ja jos voitan: Palautan kiekot omistajille!

http://www.huuto.net/kohteet/6kpl-drivereita-innova-discmania-discraft---ei-hvta/230893027

Eipähän myy onneksi enää: "Kohde on suljettu! Ylläpito on poistanut kohteen listoilta ja estänyt siitä käytävän huutokaupan."