Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Siltamäen lammesta kalastettuja kiekkoja taas kaupan  (Read 51804 times)

Offline migi

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 240
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko V.
Vs: Siltamäen lammesta kalastettuja kiekkoja taas kaupan
« Reply #45 on: 07.08.12 - klo:11:47 »
Näytti olevan myyjällä muitaki kiekkoja myynnissä, onkohan ne sit omia vai ei? Kovin kriittisesti suhtautu fribaajiin ainaki mitä vastauksista kattelin, tuskin siis ite heittelee?

Offline Jatama

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 797
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jani Määttänen
  • Seura: Ylivieskan Frisbeekarhut
Vs: Siltamäen lammesta kalastettuja kiekkoja taas kaupan
« Reply #46 on: 07.08.12 - klo:13:53 »
joku myy huuto.netissä melko röyhkeästi löytökiekkoja, joita ei ole edes tarjottu omistajille. lue myös "kysymykset myyjälle".
itsekin kirjoitin, lupauduin pistämään huudon ja jos voitan: Palautan kiekot omistajille!

http://www.huuto.net/kohteet/6kpl-drivereita-innova-discmania-discraft---ei-hvta/230893027

Eipähän myy onneksi enää: "Kohde on suljettu! Ylläpito on poistanut kohteen listoilta ja estänyt siitä käytävän huutokaupan."

 ;)

Offline Henruso

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 299
    • View Profile
  • Oikea nimi: Henri Makkonen
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Siltamäen lammesta kalastettuja kiekkoja taas kaupan
« Reply #47 on: 25.08.12 - klo:22:59 »
Nyt ei kisaväsymykseltä jaksanut kerrata koko ketjua läpi ja palautella mieliin mitä tarkalleen täällä olikaan aiheesta puhuttu, mutta ajattelin nyt pistää aiheeseen niin suoraan liittyen seuraavan lyhyen tarinan.

Pelasin tänään Lahden amatööritourilla ja nakkasin Firebirdini suoraan ensimmäisellä kierroksella 17 vesiesteeseen. Noh, spottari siinä sitten näytti että "meni johonkin tuohon parin metrin sisälle rannasta. Rupesi vähän ajan päästä harmittamaan tuo kiekko ja kun kiekka oli muutenkin ollut aika hanurista, niin päätinpä sitten joutessani siinä (tyhmyyttäni?) käydä hieman dyykkaamassa tuossa lammessa.

Harmikseni en kuitenkaan ollut etukäteen tajunnut KUINKA likainen lampi olikaan tarkallee kyseessä (lue: kroppa nilkoista rintakehään asti mustana p*skasta). Harmikseni en myöskään (yllättäen) löytänyt omaa kiekkoani tuolta jorpakosta. Harmikseni kuulin myös jälkeenpäin että kyseessä olikin "myrkkylampi" (lue: paikalliset sammakot ilmeisesti kuolleet lammessa). Kaikesta tästä huolimatta onnistuin kuitenkin omaa kiekkoa etsiessäni (ja parin vieraan kaverin pyynnöstä heidänkin kiekkoja kalastaessani) naaraamaan lammesta kaikkiaan 31 lättyä! Itse olin ajatellut etukäteen että (toivottavasti) löytäisin oman lättyni ja kenties 5-10 muiden kiekkoa siinä ohessa.

Noh, kuinka nyt toimia? Sitä haluaa luonnollisestikkin palauttaa lätyt omistajilleen, mutta toisaalta sitä haluaa kuitenkin saada myös vaivan palkkaa tuosta aivan hanurista (joskin toisaalta hauskasta) olleesta keikasta, varsinkin kuin se omakin lätty jäi sitten lopulta uupumaan. Toiminpa siis seuraavasti:

1) Palautin parille lammen reunassa touhuani seuranneelle kaverille heidän kadottaneet kiekot ja he mielihyvin maksoivat niistä muutaman euron löytöpalkkion.

2) Vein loput 29 löytämääni lättyä TD-teltan viereen, laitoin ne levilleen maahan ja ilmoitin että siitä saa noutaa kolmella eurolla omansa (tarkoitukseni oli aluksi pyytää 2 euroa, mutta sitten kun tajusin kuinka likainen lampi tosiaan olikaan kyseessä, ajattelin että 3 euroa oli kohtuullisempi korvaus). 6-7 lättyähän siinä sitten löysi kiitellen omistajansa.

3) Kun toinen kisakierros alkoi, niin vein loput löytökiekot TD-teltan löytökopan viereen, mikäli joku löytäisi sieltä omansa minun vääntäessäni kierrosta.

4) Toisen kierroksen jälkeen kävin kiekot nopeasti paikallisen TD-possen kanssa läpi, mikäli porukka tunnistaisi nimiä kiekossa. Suurin osa nimistä tunnistettiinkin ja nämä jätin paikalliseen löytökoppaan. Lisäsin siihen perään vielä koppaan kaikki vähänkin kulutetummat nimettömät/nimelliset kiekot, menkööt sitten vaikka paikalliselle seuralle/koululle tai minne ikinä sitten menevätkään.

5) Kolme hyväkuntoista ja numerollista kiekkoa, joissa oli nimi jota paikalliset eivät tunnistaneet, otin mukaani ja otin yhteyttä omistajiin. Kahden kanssa sovittiin palautuksesta muutamaa euroa vastaan, yksi sanoi että pidä hyvänäsi (menee kuulemma postittaessa liian vaikeaksi).

6) Loput viisi nimetöntä kiekkoa pidin "röyhkeästi" itselläni.

Lopputuloksena minulle siis jäi n. 30 euroa löytöpalkkioita ja kuusi käytännössä 5-10 euron arvoista lättyä reeniin/kenties tulevaisuudessa myytäväksi. Uskoisin että kyseessä oli juuri oikea/kohtuullinen korvaus. Sen voin ainakin omalta osaltani sanoa että en enää IKINÄ mene siihen/vastaavaan lampeen uimaan. Mikäli nyt joku tarjoaisi minulle 50 euroa käteen pelkästä kastautumisesta (kaulaa myöten) siellä niin kieltäytyisin alta aika yksikön...

Mutta mikä olikaan omasta mielestäni tämän tarinan opetus?

1) Mikäli löydätte kiekkoja jostakin paskajorpakosta tms., niin olkaa hyvä ja ottakaa asianomaisiin yhteyttä.

2) Mikäli haluatte kadonneen kiekkonne takaisin, niin kirjoittakaa niihin selkeästi nimenne ja puhelinnumeronne.

3) Mikäli joku ottaa teihin yhteyttä, kertoen löytäneensä kiekkonne jostain paskajorpakosta, niin olkaa hyvä ja maksakaa siitä 2-5 euroa löytöpalkkiota, hieman tilanteesta riippuen.

4) Mikäli löydätte kiekon väylältä, perus pusikosta tms. "helposta" paikasta, niin olkaa hyvä ja palauttakaa kiekko paikalliseen löytöboksiin, soittakaa kiekon omistajalle tms. ilman mitään vaateita. Tällöin kiekon omistaja voi niin halutessaan antaa teille palkkion, mutta älkää pyytäkö/odottako sitä.

Kun toimitte näin niin kaikki ovat tyytyväisiä. Itse maksan milloin vain (pahasta paikasta) löytyneestä lätystäni enemmän kuin mielelläni sen 5 euroa. Ja kyllä tuolla kisoissa ihmiset maksoivat myös enemmän kuin mielellään tuon pyytämäni 3 euroa (femmakin annettiin ja kymppiä tarjottiin). Toisaalta taas tällöin etsijäkin saa jo hieman vaivan palkkaa ja toivon rehellisestikin että tulevaisuudessa joku muu kuin meikäläinen uskaltautuu myös vastaavassa tilanteessa "uhrautumaan"...

PS. Niin ja tuo Siltamäen toiminta on tosiaan kyllä ihan p*rseestä! Tuli edellis-perjantaina puhelu tytöltä joka ilmeisestikin oli häpeissään kun oli maksanut jollekin kiekkoja myyneelle miehelle Siltiksen radan reunalla 7 euroa käytännössä bränikästä Star Beastista, mutta huomasi vasta oston jälkeen että siinähän olikin meikäläisen nimi ja yhteystiedot (harrastelijat eivät tosiaan aina tajua tarkistaa tuota asiaa). Tyttö oli siis selkeästikin todella harmissaan minun puolestani ja oli jo käytännössö antamassa sitä minulle maksutta. Eihän sitä nyt enää iljennyt siinä tilanteessa (tyttö oli jo pulittanut lätystä 7 euroa) sanoa muuta kuin, "pidä vain, en mä sillä mitään tee, kotoahan multa löytyy 50 noita lisää...". Kenenkään, varsinkaan lajista vasta innostuneen harrastelijan, ei tulisi joutua tuon tytön kokeman kaltaiseen tilanteeseen! P*rkele...
« Last Edit: 26.08.12 - klo:10:07 by Henruso »

Offline steadyrockabilly

  • Juniori
  • **
  • Posts: 68
    • View Profile
Vs: Siltamäen lammesta kalastettuja kiekkoja taas kaupan
« Reply #48 on: 26.08.12 - klo:00:19 »
Jos olen tulkinnut tästä asiasta kirjoittaneita oikein sulla on lain mukaan oikeus pyytää max 4€/löytökiekko. Mun mielestä herrasmies ei kuitenkaan sitä tee, olosuhteista riippumatta. Itselle ei tulisi edes mieleen pyytää palkkiota jonkun toisen tavaran palauttamisesta!

Minun kiekkoni löytäneelle lapselle voisin ihan mielellään muutaman kolikon palkkioksi antaa, mutta mielestäni palkkion pyytäminen, oli pyytäjä sitten aikuinen tai lapsi, ei ole hyvien tapojen mukaista. Sitäpaitsi löytöpalkkiot ei kuullu vakiintuneisiin tapoihin frisbeeskenessä.

Offline tumi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 885
  • McPathetic
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tuomo Tanskanen
  • Seura: KFG Karkkila / NFS Nummela
Vs: Siltamäen lammesta kalastettuja kiekkoja taas kaupan
« Reply #49 on: 26.08.12 - klo:09:52 »
Jos olen tulkinnut tästä asiasta kirjoittaneita oikein sulla on lain mukaan oikeus pyytää max 4€/löytökiekko. Mun mielestä herrasmies ei kuitenkaan sitä tee, olosuhteista riippumatta. Itselle ei tulisi edes mieleen pyytää palkkiota jonkun toisen tavaran palauttamisesta!

Minun kiekkoni löytäneelle lapselle voisin ihan mielellään muutaman kolikon palkkioksi antaa, mutta mielestäni palkkion pyytäminen, oli pyytäjä sitten aikuinen tai lapsi, ei ole hyvien tapojen mukaista. Sitäpaitsi löytöpalkkiot ei kuullu vakiintuneisiin tapoihin frisbeeskenessä.
Löytötavaran palkkio laissa on MIN 4e, ei max.

En itsekään osaisi pyytää löytöpalkkiota, mutta omistani sen tarjoudun maksamaan mikäli joku on sen vesiesteestä tms vaivalla hakenut, enkä olisi kyseisestä paikasta itse lähtenyt etsimään edes.

Väyliltä tai muuten helppoihin paikkoihin jääneet pitäisi mennä seurojen löytölaatikoiden kautta ilman mitään palkkiotoiveita. Se toimii parhaiten karman lailla, palautat ja saat omiasikin.

Offline Henruso

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 299
    • View Profile
  • Oikea nimi: Henri Makkonen
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Siltamäen lammesta kalastettuja kiekkoja taas kaupan
« Reply #50 on: 26.08.12 - klo:10:33 »
Jos olen tulkinnut tästä asiasta kirjoittaneita oikein sulla on lain mukaan oikeus pyytää max 4€/löytökiekko. Mun mielestä herrasmies ei kuitenkaan sitä tee, olosuhteista riippumatta. Itselle ei tulisi edes mieleen pyytää palkkiota jonkun toisen tavaran palauttamisesta!

Minun kiekkoni löytäneelle lapselle voisin ihan mielellään muutaman kolikon palkkioksi antaa, mutta mielestäni palkkion pyytäminen, oli pyytäjä sitten aikuinen tai lapsi, ei ole hyvien tapojen mukaista. Sitäpaitsi löytöpalkkiot ei kuullu vakiintuneisiin tapoihin frisbeeskenessä.

Laista en mitään tiedä, mutta rahan pyytäminen on yleensäkin löytötapauksissa omasta mielestäni aika törkeää. PAITSI silloin kun tilanne on edellä kuvatun kaltainen. Väitänpä että sinullakin saattaisi tulla toinen ääni kelloon tuon reissun jälkeen. En tiedä sitten pyörryttikö minua toisen kierroksen ensimmäiset 10-12 väylää noiden myrkkyjen tuolla lammessa vaiko niistä kuulemisesta seuranneen plasebo-efektin takia, mutta itse näkisin jo tuon AIKA erikoistapaukseksi. On mm. tullut uitua aikanaan myös tunnin Siltamäen lammessa (tuloksena ainoastaan 1 nimetön löytökiekko (!), taisi olla paikallinen sukeltaja juuri käynyt putsaamassa lampea) ja sehän oli tuohon Lahden rapakkoon verrattuna kuin Norjalainen vuoristolampi keskellä koskematonta luontoa.

Se on tosiaan totta, että mikäli olisin jättänyt sanomatta tuon "napatkaa kolmella eurolla mukaanne" ja sanonut esim. sen sijaan "ottakaa omanne", niin lopputulos olisi todennäköisesti ollut sama. Tällöin joku olisi maksanut jo tuon tarjotun kympin, toinen taas olisi napannut (törkeästi?) ilman maksua omansa mukaan. Ainoa erohan tuossa tilanteessa olisi oikeastaan ollut että ns. "hyvät tyypit" olisivat köyhtyneet kerralla todennäköisesti keskiarvolta hieman enemmän ja ns. "mulkut" puolestaan olisivat saaneet omansa ilman vaivaa täysin ilmaiseksi. Ja itse en ainakaan tykkää sponssata "mulkkuja" samalla kun "veloitan hyviä tyyppejä". Ja eihän nyt vain takerruta noihin edellä mainittuihin hyvinkin harmaisiin ihmiskuvauksiin, eihän...

Itse tosiaan annan palkkion löytäjälle aina vastaavassa tilanteessa, oli löytäjä sitten sitä pyytänyt tahi ei, ja oli kyseessä sitten lapsi tahi ei. Ns. "peruslöydöt" ovatkin sitten niin kuin jo aikaisemminkin mainittu KOKONAAN oma asiansa...

PS. Mikäli suostut hyppäämään tuohon samaiseen edellä kuvattuun lampeen 45 minuutiksi kaulaa myöten, niin tarjoan siitä (sinun ei siis tarvitse erikseen pyytää) kokonaiset 10 euroa! Ja mikäli löydät kadonneen lättyni, niin annan siitä vielä sinulle 5 euroa ekstraa! Pistetään porukalla kolehti pystyyn ja katsotaan missä sinun "kipurajasi" kulkee... ;) (Tätä viimeistä kohtaa ei tosiaan tarvitse ottaa liian vakavissaan. Ei ollut pahalla tarkoitettu, enkä harrasta edes-takaisin huutelua foorumeilla...)

Offline Henruso

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 299
    • View Profile
  • Oikea nimi: Henri Makkonen
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Siltamäen lammesta kalastettuja kiekkoja taas kaupan
« Reply #51 on: 26.08.12 - klo:10:45 »
Huomattavaa tässä oli myös se, että kävin ennen tuota dyykkausta kysymässä järjestäjiltä että oliko heillä joku menossa kisojen jälkeen naaraamaa tuota lampea. TD kysyikin tähän (selkeästikin retoriseen äänensävyyn): "paljon olisit valmis maksamaan".  Sanoin enempiä ajattelematta "kaksi euroa" (todellisuudessa olisin maksanut ammattilaiselle joka kerää ison kasan kiekkoja välineillä 3 euroa ja jollekin random kaverille joka hyppäisi tuonne lammikkoon löytäen kiekkoni 5 euroa), koska tajusin jo tuossa vaiheessa ettei vastauksellani ollut paljoakaan väliä.

TD:hän kertoi sitten tämän jälkeen että heillä oli kuulemma viime vuonna oikeastikin ollut ammattisukeltaja tuolla "lammessa" (tästä ISOT propsit Lahtelaisille!), mutta tänä vuonna tämä ei ollut kuulemma enää suostunut tulemaan takaisin, koska vesi oli kuulemma "niin likaista". Noh, luonnollisestikin pari tuntia myöhemmin, jo lammessa käytyäni, kuulinkin paikallisilta pelureilta että kyse oli ilmeisestikin "myrkkylammesta" (taisivat olla tosissaan kun tuon sanoivat). Heittivät semi-läpällä myös että "antakaa nyt kaverille korvaus lääkärinlaskua varten" (tästä en enää tiedä). Olisikohan tämä ollut yksi syy miksi vesi oli liian "likaista" tuolle sukeltajalle...? Ja edellinen kaveri joka tuolla lammessa oli käynyt, oli kuulemma saanut "syyhyn"...
« Last Edit: 26.08.12 - klo:10:50 by Henruso »

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Siltamäen lammesta kalastettuja kiekkoja taas kaupan
« Reply #52 on: 26.08.12 - klo:11:14 »
Jep... erikoistapaus. Olin ensin ehkä eri mieltä, mutta pitkän selvityksen luettua ymmärrän. Ja kyse ei ollut kuin muutamista euroista, olisin maksanut itsekin (luultavasti jopa vapaaehtoisesti ja pyytämättä jos olisi ollut tärkeä kiekko kyseessä).

[teoreettista saivartelua]
4€ on käytännössä aina se minimi, jos lain mukaan mennään, koska se on 10% tai vähintään 4€. Eli yli 40€ läpyskä pitää olla ennenkö yli neljään mennään.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline steadyrockabilly

  • Juniori
  • **
  • Posts: 68
    • View Profile
Vs: Siltamäen lammesta kalastettuja kiekkoja taas kaupan
« Reply #53 on: 26.08.12 - klo:12:47 »
niin, mutta sun motiivi hypätä lampeen oli hakea oma kiekko koska harmitti..se tosiasia että susta tuli likainen ei ollut muiden lampeen heittäneiden vika.

Offline Henruso

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 299
    • View Profile
  • Oikea nimi: Henri Makkonen
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Siltamäen lammesta kalastettuja kiekkoja taas kaupan
« Reply #54 on: 26.08.12 - klo:13:22 »
niin, mutta sun motiivi hypätä lampeen oli hakea oma kiekko koska harmitti..se tosiasia että susta tuli likainen ei ollut muiden lampeen heittäneiden vika.


Offline steadyrockabilly

  • Juniori
  • **
  • Posts: 68
    • View Profile
Vs: Siltamäen lammesta kalastettuja kiekkoja taas kaupan
« Reply #55 on: 26.08.12 - klo:13:29 »
 :)

mun tarkoitus ei ollut hyökätä sua vastaan henkilökohtaisesti.

Kyseessä oli lähinnä yleinen huomio.

Offline Jawa75

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 140
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janne Välimäki
  • Seura: Rauman Frisbee
Vs: Siltamäen lammesta kalastettuja kiekkoja taas kaupan
« Reply #56 on: 26.08.12 - klo:16:24 »
Tässä tulee mieleen sellainen että jos kaikki edelliset kiekot lampeen heittäneet eivät ole jaksaneet/halunneet/viitsineet kiekkojaan sieltä kahlata niin eikö silloin ole ihan kohtuullista että ne sieltä onkinut saa pienen korvauksen toiminnastaan, olkoonkin että hän lampeen menee oman kiekon perässä. Jokaisella, joka kiekkonsa on veteen heittäny, on ollut samanlainen mahdollisuus lähteä onkimaan omaa kiekkoansa ja mahdollisuus onkia sieltä muidenkin kiekkoja samalla. Pahempana pidän sitä että joku lähtee sukeltamaan kiekkoja pelkästään itselleen tai myyntiin ilman että edes yrittää palauttaa niitä omistajilleen. Ja tähänhän vaikuttaa paljon se että jos näet vaivaa kiekkojen löytämiseksi ja ilmoittelet omistajille ja löytöpalkkiot jää nollaan tai muutamaan euroon niin tuskin seuraavalla kerralla kiekkoja alkaa palauttelemaan vaan ne jää löytäjän laukkuun tai myydään eteenpäin.

Offline JoniHenri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 186
    • View Profile
  • Seura: Disc Golf Club Provinssi
Vs: Siltamäen lammesta kalastettuja kiekkoja taas kaupan
« Reply #57 on: 26.08.12 - klo:17:00 »
Joo eikait siinä mitään pahaa ole jos paria hassua euroa pyytää vaivannäöstä. Ennemmin niinpäin että kaikki joille löytyneistä kiekoista soitetaan taikka ilmoitetaan, olisivat valmiita antamaan sen pienen korvauksen, ettei löytäjän tarttisi edes pyytää mitään. Koska se myös edistäisi sitä, että niitä tulevaisuudessakin palauteltaisiin enemmän. Koska aina niitä idiootteja sekaan mahtuu, jotka eivät edes aio palauttaa kiekkoa, vaikka olisi siihen mahdollisuus.
« Last Edit: 26.08.12 - klo:17:02 by JoniHenri »
Taito on sitä, kun tuuri tulee tavaksi. -
Mä olin ihan millis.. ja sit mä heräsin! -

Offline jay

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 3
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jani
Vs: Siltamäen lammesta kalastettuja kiekkoja taas kaupan
« Reply #58 on: 28.08.12 - klo:10:13 »
yksi sanoi että pidä hyvänäsi (menee kuulemma postittaessa liian vaikeaksi).

Varmasti monelle muullekkin tulee pidäperkeletunkkis-fiilis jos asian ilmaisee niin, että löysin kiekkos, vein sen kehäkolmoselle, laita mulle 5e+postit ni saat kiekkos, koska minulla ei ollut kivaa :3

Offline Enrico

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 913
    • View Profile
  • Oikea nimi: Riku Sanaksenaho
  • Seura: BSC
Vs: Siltamäen lammesta kalastettuja kiekkoja taas kaupan
« Reply #59 on: 28.08.12 - klo:13:41 »
yksi sanoi että pidä hyvänäsi (menee kuulemma postittaessa liian vaikeaksi).

Varmasti monelle muullekkin tulee pidäperkeletunkkis-fiilis jos asian ilmaisee niin, että löysin kiekkos, vein sen kehäkolmoselle, laita mulle 5e+postit ni saat kiekkos, koska minulla ei ollut kivaa :3

No jos joku mulle noin sanoisi niin lähtisin ihan piruuttani henkilökohtaisesti hakemaan kotiovelta, saattaisin antaa pienen "löytöpalkkionkin"... Mutta ei tuollaisesta nyt tässä tapauksessa varmasti ollut kysymys.