Virallisissa kisoissa, joissa noudatetaan PDGA:n sääntöjä:
OB:n jälkeen vaihtoehdot ovat (pelaajan valittavissa):
1) DZ, mikäli sellainen on ko. OB:lle määritelty
2) OB-rajan ylittämisen kohdalta max. 1m suorassa kulmassa IB:n puolelta
3) edellinen heittopaikka
Näitä vaihtoehtoja voi rajoittaa vain PDGA:n Tour Managerin luvalla (huom. sääntömuutos 2013).
Mielenkiintoinen seikka mm. saariväylillä ym. Onko järjestäjä hakenut erikoislupaa PDGA:lta vai pelataanko normisäännöin.
Tästähän on joskus ennenkin käyty keskustelua. Nuo PDGA:n säännöt on siinä mielessä hieman oudot, että nämä "paikallissäännöt" joilla poiketaan normaaleista OB-käytännöistä, on alistettu puhtaasti kilpailutapahtumiin (ennen TD:n päätös, nykyisin näköjään vaaditaan PDGA:n Tour Managerin lupa). Tämän perusteella ratakohtaisia, jo radan suunnitteluun perustuvia paikallissäntöjä ei voi olla olemassa ja kisojen ulkopuolella mennään aina normisäännöin (käytännössä monella radalla kuitenkin on ratakuvaukseen kirjattu paikallissääntö, mutta tiukasti tulkiten tämä on sääntöjen vastaista).
Toki voidaan kysyä onko jollain treenikierroksella nyt niin väliäkään, salliiko sääntökirja paikallissääntöä vai ei. Ei taida tulla kukaan PDGA-viskaali rankomaan vaikka vähän sovellettaisiinkin. Ehkä näin, mutta aiheuttaa tuo toisinaan pientä vääntöä kaltaisteni ei-kilpailevien aktiiviharrastajien joukossa, kun porukalla pelataan. Lähtökohta on että PDGA:n sääntöjen mukaan mennään ja aina välillä kiistellään kuinka esim. joku DZ:lla varustettu saariväylä pelataan. Mennäänkö sen mukaan mitä mahdollisesti kisoissa on käytetty, sen mukaan mitä lukee mahdollisesti ratakuvauksessa, vai ihan suoraan PDGA:n sääntökirjan mukaan (OB-tilanteessa vaihtoehtoja aina kolme jos DZ olemassa). Valittu tapa kuitenkin vaikuttaa tulokseen.
Ei ehkä olisi haitaksi jos PDGA:n säännöissä sallittaisiin tietyiltä osin ratakohtaiset paikallissäännöt joilla voidaan poiketa tuosta normaalista OB-säännöstä muutenkin kuin kilpailutilanteessa PDGA:n Tour Managerin luvalla.